Avignon, la ville toujours dans mon coeur..

Nu ska jag ta och beratta allt roligt och trakigt och jobbigt sa ni far lite att lasa ikvall ifall ni inte orkar plugga mer. (Fast jag beklagar att jag inte har de tre sista bokstaverna i det svenska alfabetet.. namligen a,a och o. Ni fattar, haha!)
Jag kom hit for exakt en vecka och en dag sen med min kara mor och mormor. Innan dess hade vi haft det jattebra pa riviaran och badat lite och atit gott. De akte med mig till Avignon - staden jag ska bo i i 10 manader till, for att se till att jag kommit ratt. Nar vi kom fram till min gata dar jag skulle bo (min adress; Elin Cederquist, 30 rue Buffon, 84000 Avignon - skicka garna brev!)  plingade jag pa och gick in i min framtida lagenhet. Jag bor pa forsta vaningen och har en jattemysig tradgard full av en massa franska kryddor och blommor som min vardmamma alskar att halla pa med (valdigt franskt). Jag bor pa nedervaningen tillsammans med min vardsyster, en annan utbytesstudent fran Texas i USA. Hon ar verligen jattetrevlig och det ar framfor allt skont att ha nagon som kanner likadant som jag. Hon heter Nika oich ar 16, snart 17 ar!
Min franska familj bestar av; Nadine, min valdigt hjalpsamma och trevliga vardmamma, Frédéric, min kare vardpappa som ar VALDIGT fransk och dricker vin och ater ost, Coline, annu en syster (16) som ska pa utbytesar den 23 september sa henne kommer jag nog inte lara kanna sa bra. Sen har vi en till syster - Lycyle, (14) rolig och glad och pratar sa jakla fort att man knappt hor nagonting. Och sa en till syster - Méline (12) en gullig tjej, men henne kanner jag inte sa bra an. Och sist och minst min lilla gosebjorn Léo-Paul (4) ar den sotaste lilla fransmannen jag nansin sett! Nar han pratar ar det liksom: hur tusan kan DEN lille fler verbformer an jag!?!? Han ar soet :)
Sa for att sammanfatta sa ar vi one big happy family vraiment!!
Nar det galler maten sa kommer jag bli tjock. Vi ater forst frukost - bestaende av onyttig vit baguette och confiture (marmelad en francais) och yaourt och du jus. Inte varldens basta frukost kanske.. Sen ar det lunch och den ar som en middag med huvudratt, efterratt och ostbricka. inte sa nyttigt kanske. Samma sak galler for middagen. Sen sa har vi en massa "goûters" (mellanmal) hela tiden bestaende av Nutella och annat som ar bra for halsan...host..
SKOLAN: Jag har ju akt pa ett utbytesar som ocksa innebar att jag ska bo pa internat. Sa fran mandag till fredag bor jag pa internatet och pa helgen hos familjen. Egentligen hade jag nog bara velat bo hos familjen.. men det ar som det ar och jag ska beratta allt! Jag bor pa ett internat med ca 50-60 andra tjejer (det ar ett flickinternat). Jag bor med tva tjejer, man ar alltid tre i varje rum. Diane och blablabla-fransktnamn-blabla. Jag vet! Jag ar jattehemsk som inte kan hennes namn men det ar hundratals nya namn varje dag for mig att lara in! De ar snalla men som alla andra sa pratar de saa himla fort sa jag hanger ju inte med en sekund. Alla ater tillsammans, har tva tysta timmar da man maste plugga tillsammans, sover tillsammans och ROKER tillsammans. Eller ja, inte alla men jag skulle saga att 4 utav 30 inte roker. Det ar hemskt! Alla springer ut efter middagen och roker, och lararna bryr sig inte ,det ar helt vanligt att gora det har. Vissa larare roker tillochmed tillsammans med dem.. illa..
I skolan ar det tungt. Jag ar inget undantag utan raknas i princip som vilken annan elev som helst. Sa jag har alla amnen pa franska. Har i France ar det ganska annorlunda fran den svenska skolan. Har ar det lararen som star och pratar i tva timmar (ja, jag har nastan bara tvatimmarslektioner..) och sa ska man anteckna. Hur fan ska jag gora det?! DET mina vanner, ska ni fa prova nan gang, det ar det svaraste jag varit med om. Tank er sjalva att ha litteraturlektion om Oddysseus och Filosofilektion om samvetet och "jag tanker, alltsa finns jag" - tjatet ,PA FRANSKA!!!! Omojligt, men jag kopierar anteckningar forfullt av min kompis Morgane som ar jattesnall och hon ar den enda som kan prata langsamt med mig! haha.. Vi har inga raster utan man gar direkt fran lektion till lektion. Fem minuter innan lektionen slutar sa ringer en liten melodi som betyder att man ska ga till nasta. Det ar strikt forbjudet att ha mobilen i skolan, inte ens i korridoren. Inte heller sitta i korridoren. ALDRIG saga "du" till en larare, utan alltid "vous". Inga tuggumin i skolan. Har man inte skolans kort far man inte ata i skolan. Trots alla dessa regler sa far man roka precis brevid skolan.. hmm..
Men jag har precis fixat sa att jag kan fa lite extralektioner i franska nagra ganger i veckan. Jag hoppas att jag kommer fa ut nagot av det och inte bara bli galen (det kanns sa just nu faktiskt, jag HATAR franska for jag har typ inte lart mig ett dugg denna veckan..) men jag vet att det lar ta ett tag, typ tva-tre manader. Sa jag far val vanta..
Sist men inte minst sa maste jag val beratta lite om min stad! Det ar en jattetrevlig stad (lite turistig bara) som ar valdigt fransk och gammal. Men samtidigt sa finns det H&M och Zara och nattklubbar och massa annat "modernt" sa jag kommer nog overleva anda, YES!

Trots allt detta har jag saklart langtat mycket hem, men alla sager att det bara ar i borjan det ar sa, men just nu kanns det omojligt att vara ifran de man alskar mest i ett ar! Plus att det later langt ocksa.. Jag saknar ocksa Johan, den basta dude:n, som ar i USA och roar sig. Han har det sakert lattare an jag. Men jag ska sta ut - mindfullness - och klara mig igenom detta aret. Jag ska ju trots allt fira jul i Paris och jag ska till Saint Jean de Luz och jag ska aka skidor i alperna, inte illa!

Aterigen; jag alskar och saknar er dar hemma nagot otroligt!! Jag ska snart hora av mig och lagga upp lite bilder! :)

GROS BISOUS, Éline (som jag heter har nere :P)


P.S Det ar den 09/09/09, yeehaa

Kommentarer
Postat av: pimsi

jag ringer snart ign.. behöver fortfarande råd och du kan alltid hjälpa mig!! pussssar <3

2009-09-09 @ 21:43:50
Postat av: bölden

haha älskling jag är så avundsjuk, kommer att stalka din blogg som fan!! ha det B-Ä-S-T!

2009-09-09 @ 22:17:28
Postat av: x-stina!!

Hej gobit... Det verkar så spännande! Jag vill dock också ha ett fint litet rosabrev på posten så jag känner mig lite speciell! Saknar dig. puss

2009-09-19 @ 21:14:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0