Bac Blanc

Nu ska jag berätta om hur duktig jag har varit den senaste tiden. Jag gâr ju som sagt i Terminale som är motsvarande 3:an pâ gymnasiet här i Frankrike. Dâ är det obligatoriskt att ta nâgonting som kallas för Le Bac. Backen (som jag kallar den) är i slutet av âret, i juni nâgon gâng, och pâgâr under en vecka. Det innebär att man har prov varje dag i varje ämne pâ allt man har gjort under âret. Bara ganska tungt.. Jag kunde tyvärr inte fâ ta backen (nej jag är inte crazy som vill det, för 1) Det räknas inte, sâ jag kan fâ hur dâliga betyg jag vill utan att det ens sätter ett mini-spâr och 2) Det kan faktiskt vara kul att se hur mycket jag lärt mig under âret och se hur mina franska-kunskaper förbättras) för om jag vill det sâ mâste jag ha tagit backen som dom har i 2:an ocksâ! Och det blir ju alldeles för väldans mycket, tänkte jag.
Men nu är det sâ att i februari, nämligen förra veckan, sâ har som nâgot som kallas för le bac blanc. Det är exakt samma sak som i slutet av âret bara att det inte räknas som den riktiga backen. Sâ jag bestämde mig iallafall att försöka göra den istället. Sâ nu sitter jag här, en vecka senare och är nöjd över att jag har gjort det, och faktiskt klarat det!
Voici les sujets des matières;
Filosofi: La conscience, peut-elle être objective?
Litterature: Dans quelle mesure les Pensées de Pascal permettent-elles de brosser le portrait de "l'honnête homme"?
Historia: Comment s'affrontent les deux blocs? (usa och ryssland efter andra världskriget till nu)
Geografi: L'espace méditerranéen: une interface Nord-Sud. (fylla i en karta och skriva förklaring till)
Italienska och Engelska: Text + svara pâ frâgor + översättning

Nu vet ni lite mer om hur det gâr till här i Frankrike och jag är glad att jag har provat pâ det iallfall (även fast jag kanske inte fick högsta betyg..)

Puss!

Kommentarer
Postat av: Billie

STRONGT av dig! Själv gjorde jag bara bac blanc:en i matte och fick 6,5... wow..

2010-03-05 @ 21:47:25
URL: http://billieenfrance.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0